درود

توی گروهان تقریبا 114 نفری که هستید یه سری مسئولیت هایی هست که بینتون تقسیم میکنند و باید در طی زمان بندی هایی که برای آن ها در نظر گرفته شده است به انجام آن ها بپردازید یه سری مسئولیت ها در ابتدا به صورت داوطلبی هست اگر فکر میکنید براتون سخت هست داوطلب نشید چون تا آخر دوره باید اون مسئولیت رو همراه داشته باشد.

ارشد گروهان:

یک نفر از بچه ها گروهان به عنوان ارشد و یک نفر هم به عنوان کمک ارشد انتخاب می شود، معمولا ارشد های گروهان رو کسانی که هیکل درشت و صدایی رسا دارند انتخاب می کنند که بتونند بچه هارو کنترل کنند. ارشد های گروهان مسئولیت نظم و انظباط گروهان رو به عهده دارند و بعد از افسرهای آموزش باید به حرف آن ها گوش بدید ، میتونند شمارو تنبیه کنند ، اگر تنبیه ای افسر آموزش برای شما در نظر بگیره ارشد ها کنار می ایستند و شمارو نگاه میکنند که دارید شنا یا بشین پشو می روید. 

منطقه نظافت:

یه سری مناطق نظافت در گردان وجود دارد که اگر گروهان شما مسئولیت اون قسمت هارو داشته باشد از بچه ها چند نفری رو انتخاب میکنند و قسمت های مختلف رو بهشون واگذار میکنند صبح ها بعد از صبحانه باید به مناطق نظافت رفته و آنجا رو تمیز کنید. تمیز کردن سرویس بهداشتی به عهده بچه های دیپلم و زیر دیپلم می باشد. اگر سلف سرویس نظافتش گردن شما بیوفتند بعد از اتمام هر وعده غذایی باید صبر کنید و قسمت گروهان خودتان را تمیز کنید و سپس بروید. 

مقسمی غذا:

روز اول افسر آموزش از بچه های شهرستان مقسم های غذا رو انتخاب می کند انصافا هم کار بسیار سختی هست ، چون باید یک ربع زود تر از بقیه بچه ها حاضر بشوند و به سمت آشپزخانه و نانوایی بروند تا صبحانه را از آشپزخانه به سمت سلف ببرند ، برای ناهار و شام هم به همین شکل هست، بچه های شهرستان که روز برگ نمی روند برای این کار انتخاب می شوند، بعد از تقسیم غذا باید دیگها رو تمیز کنند و دوباره به آشپزخانه ببرند تا برای نوبت بعدی غذاها در آن قرار بگیرد. بچه های مقسم معمولا فرمانده گروهان سعی میکند هواشونو داشته باشد و توی نگهبانی ها کمتراز بفیه بچه ها نگهبانی بدهند البته این قانون نا نوشته ای هست شاید یه فرمانده گروهان به این موضوع دفت نکند و مقسمین هم مانند بقیه بچه ها یه تعداد نگهبانی بدهند. 

مقسم برنج ( که دیگ سنگین برنج رو از آشپزخانه باید بیاورند) ، مقسم چای ، مقسم خورشت ، مقسم نان که برای هرکدام تقریبا دو نفر انتخاب می شوند.

منشی:

از بچه هایی که معاف از رزم هستند و خط خوبی هم دارند دو تا سه نفر به عنوان کمک منشی گروهان انتخاب می شوند، کار دفتری گروهان رو انجام می دهند ، کمتر رژه می روند یا شاید اصلا در رژه حاضر نشوند ، تو کلاس های آموزشی نیستند مگه اینکه منشی کلاس شوید و کار آمارگیری و حضور و غیاب کلاس هارا به عهده داشته باشید.

یه سری مسئولیت های متفرقه هم هست مثلا یکی دو تا از بچه های ما منشی رکن 3 شدند و کلا نگهبانی ندادند، بازداشت هم نشدند ، هر روز هم روز برگ میتونستند بروند به قولی برش پیدا کرده بودند. 

قسمت اسلحه خانه گروهان هم دو سه تا سرباز معمولا استوارش میگیرد برای تمیز کردن اسلحه ها و لیست کردن اسم افرادی که اسلحه دریافت کرده اند.

آنکارد و نظافت آسایشگاه:

چند تا از بچه ها هم به عنوان تمیز کننده آسایشگاه انتخاب می شوند که هر روز باید آسایشگاه رو جارو و طی بکشند ، هر روز صبح تخت ها باید آنکارد شده باشد چند تا از بچه ها هم مسئولیت آنکارد تخت هارو به عهده می گیرند و خق این رو هم دارند اگر تخت رو درست آنکارد نکرده باشید اسمتون رو به افسر آموزش بدهد و آخر هفته بازداشت بشید و مرخصی نتونید برید.

منشی شخصی فرمانده:

در طول دوره یکی از بچه گروهان منشی شخصی فرمانده می شود (سوگولی) و فرمانده هم خیلی هواشو داره ، کارش هم اینه که همش پیش فرمانده باشه و به امور کارهاش رسیدگی کند، البته این سمت پیش بچه ها جلوه خوبی نداره همه  فکر میکنند آمار کل بچه ها رو می برید به فرمانده گروهان می دهید ، مشی فرمانده کلا هیچ کاری انجام نمی دهد ، نه رژه می روید نه تو کلاس ها شرکت می کنید چون همش یا پیش فرمانده هستید یا در اتقاق گروهان و دارید به قولی چال میکنید ;) .