درود

در دو ماه دوره آموزشی که در مرکز 02 دارید در طول 24 ساعت حدود 14 نفر با سمت های مختلف نگهبانی خواهند داد باز بستگی به گروهانی که دارید پست هایی که بهتون خواهند داد متفاوت خواهد بود تقریبا یک یا دو پست گروهان در بیرون می باشد که وضعیت آب و هوایی مناسب نباشد مقداری سخت خواهد بود...

نگهبانی عمومی:

در طول دو ماه شما به طور معمول حداقل 8 تا 10 بار البته  اگر جریمه نشوید و تعداد سربازهای گروهانتان کم نباشد (114 نفر باشید) نگهبانی خواهید داد. نگهبانی‌ها هر دو ساعت تعویض می‌شود هر نگهبانی شامل سه پاس می‌باشد که در روزهای عادی از ساعت 8 صبح شروع می‌شود و تا 8 صبح روز بعد ادامه خواهد داشت.

به عنوان مثلاً اگر شما پاس یک باشید از ساعت 8 الی 10 صبح سر پست حاضر می‌شوید و سپس نگهبان پاس دو پست را از شما تحویل می‌گیرد و شما به کلاس می‌روید تا 4 ساعت بعد دوباره سر پست حاضر شوید.

هر پاس دارای یک پاسبخش می‌باشد که وظیفه هندلینگ نگهبان‌های پاس خود را دارد، یعنی باید بهتون سر بزند، اگر در ساعت ناهار یا شام نگهبان هستید غذا را از سلف برای شما تهیه کند تا در پایان نگهبانی گرسنه نمانید، همچنین بیدار کردن نگهبان ها و فرستادن آن ها به سرپست به عهده پاسپخش می باشد.

نگهبانی در روزهای تعطیل از ساعت 10 صبح شروع می‌شود و اگر روز بعد تعطیل نباشد تا 8 صبح ادامه دارد. مثلاً روز جمعه پاس اول از ساعت 10 صبح شروع می‌شود و شما باید قبل از ساعت 8 صبح روز جمعه در آسایشگاه حاضر شوید.

قبل از شروع نگهبانی هر روز یک توجیه نگهبانی برای نگهبان‌ها  تشکیل می‌دهند که باید حتماً در اون حضورداشته باشید تا نه هست (غیبت) نخورید.

در طول نگهبانی باید خیلی مراقب باشید که تخلفی نکنید البته اگر تخلفی هم بکنید مثلاً بخوابید یا سر نگهبانی حاضر نشوید تا زمانی که کسی متوجه این موضوع نشود مشکلی برای شما ایجاد نمی‌شود ولی اگر گیر بیوفتید اذیتتان می‌کنند. پس بهتر خیلی راحت نگهبانی را به پایان برسانید که بعداً دچار درده سر نشوید.


نگهبانی آماده:

در طول دوره یک یا دوبار به گروهانتان آماده باش می‌خورد، حدود 20 تا 30 نفر انتخاب می‌شوند این افراد به عنوان گروه آماده 24 ساعت بعد شناخته می‌شوند، البته از ساعت 4 بعد ظهر تا 8 صبح روز بعد ادامه دارد اسمی 24 ساعت هستش، افراد آماده باید با وضعیت کامل در آسایشگاه حضور داشته باشند و در هنگام خواب هم باید با پوتین باشند. کار زیاد سختی نیست مگه مگر آنکه افسر نگهبان بد پیله‌ای بهتون خورده باشد و هی پیش بکشد (شما رو احضار کند) مثلاً با آسایشگاه ساعت 9 شب تماس میگرد و کل افراد آماده رو به مکانی در پادگان احضار می‌کند. افراد آماده شامل گروه‌هایی هستند که هر شخص مسئولیتی بر عهده دارد در کل چیز سختی نیست.


نگهبانی گشتی:

این نگهبانی هم مانند آماده شاید یک بار یا دوبار نهایتاً به گروهانتان بخورد، در این نگهبانی حدود 27 نفر از افراد گروهانتان به عنوان افراد گشتی در پادگان حاضر می‌شوند. این نگهبانی به صورت دو نفری می‌باشد و باید در مناطقی که برایتان مشخص کرده‌اند گشت بزنید و اگر کسی رو دید ایست بکشید و اسم رمز شب رو ازش بپرسید. اگر هوا سر باشد یه خورده اذیت می‌شوید و همچنین بعضی از مناطقی که باید گشت بزنید برای گروهها خیلی دور هست و مسافت زیادی رو باید طی کنند همچنین نور کافی هم برای گشت زنی وجود ندارد برای همین گاهی اوقات در این مناطق به مشکل می‌خورید.


نگهبانی پاسدار خانه:

این نگهبانی هم یک یا دو بار به گروهانتان می‌خورد 10 تا 14 نفر از افراد گروهانتان به مدت 24 ساعت در اختیار پاسدار خانه قرار می‌گیرند در آنجا دو ساعت باید در برجک پست بدهید، دو ساعت آماده باشید و دو ساعت بخوابید، البته قید خواب را باید در پاسدار خانه بزنید، همچنین کاراهای دیگر هم در هنگام آماده بودن مثل شستن دیگ غذا یا جارو زدن و... هم شاید از تون بخواهند معمولاً افرادی که به پاسدارخانه اعزام می‌شوند نفرهای بی نظم گروهان هستند.

چون محیط پاسدارخانه غریب هست و سربازهای دیپلم بهتون دستور می‌دهند شاید یه مقدار سخت بگذرد.


نگهبانی گردان‌های دیگر:

در طول دوره گردان‌های دیپلمی و زیر دیپلم هستند و از شما زودتر آمده‌اند ترخیص می‌شوند و تا آمدن سربازهای جدید تقریبا 4 5 روز بعضی از نگهبانی‌های شاید گردن گروهان شما بیوفتند که مانند نگهبانی‌های عمومی که در بالا توضیح دادم می‌باشد.

سعی کنید یک ساعت مچی معمولی برای اینکه زمان نگهبانی رو داشته باشید با خود ببرید همچنین تا زمانی که نگهبان پاس بعدی پست را از شما تحویل نگرفته است نمیتونید پست را رها کنید.


چینش نگهبانی ها دست منشی و کمک منشی های گروهان می باشد، تقریبا اگر ساکن تهران باشید و بازداشت نباشید ، دوبار نگهبان آخر هفته می شوید ، معمولا نگهبان های آخر هفته رو برای بچه های شهرستان می چینند اما گاهی اوقات قرعه به بچه های تهران هم می افتند. اگر دو روز پشت سر هم نگهبان شدید ( خیلی کم پیش میاد) میتونید اعتراض کنید.

در طول دوره متوجه می شوید بعضی از همرزمانتان حتی یک بار هم نگهبانی نداده اند  که این ها همان نورچشمی ها می باشند.